شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده |
کد مقاله : 1025-PANF |
نویسندگان |
حامد میبودی * دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
تلفیق فناوریهای دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً در مراکز آموزشی با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه میشوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده با استفاده از رویکرد دلفی فازی بین خبرگان انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کمی و کیفی در دسته پژوهشهای آمیخته است که از حیث ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شد و مصاحبهها با استفاده از نرمافزار اتلستی تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده این است که به ترتیب شاخصهای سواد دیجیتال، ارتباطات و تولید محتوا، مسئولیت و حل مسئله، حرفه تدریس و راهنمایی، یادگیری همیارانه و خود هدایتگری، انتخاب منابع و محتوا، مدیریت، حفاظت و اشتراک منابع، ارتباطات سازمانی و همکاری حرفهای، تأمل در عملکرد، رشد حرفهای و حمایت عاطفی، شخصیسازی یادگیری، دسترسپذیری و یادگیری فعال، راهبردهای ارزیابی، تحلیل و برنامهریزی از مهمترین ویژگیهای شایستگی دیجیتال معلمان در مدارس آینده میباشد. |
کلیدواژه ها |
معلم، شایستگی دیجیتال، مدارس آینده، رویکرد دلفی فازی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |