زیست نگاری و روایت معلمان از دانش آموزان بی نظم و انضباط در کلاس
کد مقاله : 1038-PANF
نویسندگان
فاطمه سلیمانی *
آموزگار
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل بی نظمی و بی انضباطی دانش آموزان در کلاس درس توسط خانواده، معلم، مدرسه و کلاس درس و کارکنان و عوامل اجتماعی به همراه ارائه راهکار های علمی و کاربردی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، کیفی با رویکرد روایت پژوهی می باشد. این پژوهش بر روی دانش آموزان بی نظم، شلوغ و بی انضباط متمرکز شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و مصاحبه روایی استفاده شد. جهت افزایش روایی یافته ها از روش چک کردن مشارکت کنندگان استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از دو روش تحلیل روایتی و فرآیند کدگذاری استفاده شد. بر اساس یافته ها، گاهی دانش آموزان به منظور جلب توجه معلم، کمبود انگیزه، خستگی، خودبزرگ بینی و استقلال طلبی دست به اقداماتی می زنند که موجب اختلال در نظم کلاس درس می گردد. تولد فرزند جدید، طلاق والدین و تک فرزند بودن نیز از جمله عواملی هستند که از جانب خانواده می تواند موجب بی انضباطی دانش آموزان شود. هم چنین عواملی از جانب معلم نظیر: بکارگیری سبک های ارتباطی نادرست با دانش آموزان و عدم آگاهی از روش های نوین تدریس به رفتارهای نامناسب دانش آموزان در کلاس درس دامن می زند که در نهایت باعث بروز مشکلات اجتماعی، تحصیلی و روانی در دانش آموزان می شود. نتایج نشان می دهد که به منظور کاهش شدت بی انضباطی در دانش آموزان، اقداماتی نظیر: مشاوره، گروه بندی و... می تواند اثربخش باشد.
کلیدواژه ها
بی انضباطی، بی نظمی، زیست نگاری، روایت پژوهی، راهکار علمی-کاربردی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط