بررسی روایتی تجارت کارورزی دانشجو معلمان در مدارس |
کد مقاله : 1089-PANF |
نویسندگان |
مهدی یاری * معلم |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویانکارورزی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام شده است. گردآوری داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و در ابتدا پرسشهای راهنمای مصاحبه تهیه و پس از اجرای یک نمونه متن مصاحبه پیاده و پرسشها مورد تجدید نظر قرار گرفت تا داده های جمع آوری شده برای پاسخ به پرسش پژوهش از ظرفیت بیشتری برخوردار باشد. تعداد ۱۵ نفر از دانشجویان به صورت هدفمند انتخاب شدند این افراد به عنوان شرکت کننده برنامه کارورزی با رویکرد معلم فکور در ۴ ترم ،متوالی، اطلاعاتی عمیق و غنی از چگونگی اجرای برنامه و تأثیرات آن بر دانشجویان در اختیار پژوهشگر قرار دادند. هر مصاحبه بین ۶۰ - ۴۵ دقیقه به طول می انجامید و متنهای حاصل از مصاحبه ها، با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای تحلیل و تفسیر شد. ارتباط طولانی مدت پژوهشگر به عنوان مدرس پرسابقه تربیت معلم و مشاهدات مداوم این محیط پژوهشی اعتبار یافتههای پژوهش را مورد تایید قرار میدهد و یادداشت برداری دقیق و کدگذاری مفصل پایایی یافته ها را ممکن می سازد. یافتههای پژوهش نشان داد که رویکرد برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر عمل تأملی و موقعیت محور تأکید دارد اما محتوا مستلزم به کارگیری دانش ترکیبی (تربیتی موضوعی) و کاربردی است یادگیری مبتنی بر بافت زمینه است و با توجه به موقعیت و تجربیات فردی سازماندهی میشود. |
کلیدواژه ها |
شایستگی حرفه ای، برنامه درسی کارورزی، تربیت معلم فکور، روش پدیدارشناختی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |