واکاوی تاثیرات درس پژوهی بر توسعه و پیشبرد اهداف معلمان در دانشگاه فرهنگیان مطابق با سند بنیادین تحول آموزش و پرورش
کد مقاله : 1141-PANF
نویسندگان
حسنا احمدی فر *
مسئول دبیرخانه انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه، مسئول کارگروه آموزش ابتدایی شبکه معلمان استان کرمانشاه
چکیده مقاله
هدف: هدف از انجام این پژوهش واکاوی تاثیرات درس پژوهی بر توسعه و پیشبرد اهداف معلمان در دانشگاه فرهنگیان مطابق با سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بود.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش روش نیمه آزمایشی با جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه و نمونه 60 نفری شامل(30 نفر خانم و 30 نفر آقا) در دو گروه گواه و آزمایش بود. همچنین در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون این دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته : نتایج حاصل از پژوهش و آزمون خود ساخته پژوهشگر در 3 مولفه تسلط بر دانش محتوا، میزان یادگیری دانش آموزان و روش تدریس که با امتیاز بندی 1تا 5 درجه بندی شده بودند، نشان داد که: معلمان در مرحله پیش آزمون تفاوت چندانی در این سه گویه ندارند و به طور میانگین اختلاف دو گروه در مرحله پیش آزمون 82/0 بود و بعد از آموزش درس پژوهی و اجرای آن در مدارس مورد نظر تحت نظارت ارزیابان نتایج بدین صورت شد که اختلاف میانگین 46/5 در مرحله پس آزمون بین دو گروه گواه و آزمایش وجود داشت.
نتیجه گیری: معلمانی که از شیوه درس پژوهی در تدریس خود استفاده می کنند و همچنین با توجه به تجارب زیسته معلمان با سابقه در این حوزه فعالیت می کنند در واقع نسبت به سایر معلمان فاقد آموزش و یادگیری در این زمینه، توسعه مهارت و پیشبرد راهبردهای کمتری را در آینده خواهند داشت.
کلیدواژه ها
درس پژوهی، معلمان، تدریس، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط