آموخته ها و نیاموخته های معلمان دوره ی ابتدایی شهر یزد از دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1161-PANF |
نویسندگان |
بهاره ایلچی خانی * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررس ی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر یزد درباره آموخته ها و ن یاموخته های خود از دانشگاه فرهنگیان بود. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل ٢٥ نفر از معلمان ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠٣بودند. روش پژوهش از نوع کیفی پدیدارشناسی بود. نمونه های پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه های نیمه سازمان یافته استفاده شد. یافته ها با استفاده از روش تحلیل کولایزی تحلیل شد. نتایج نشان داد که دیدگاه معلمان دارای ٢مضمون اصلی و ١٢ مضمون فرعی است. پژوهش شامل دو مضمون اصلی آموخته ها و نیاموخته ها می باشد. مضمون ها ی آموخته ها عبارتند از: آموزش مهارت و تخصص موضوعی، مهارت های ارتباطی،آموختن مهارت تکنولوژیکی به صورت مقدماتی،مهارت های برنامه ری زی و مدیریت زمان، مهارت های روانشناسی و مهارت های پژوهشی . مضمون های نیاموخته ها نیز عبارتند از: مهارت های ارتباطی، مهارت های تکنولوژیکی پیشرفته تر، مهارت های برنامه ریزی و مدیریت زمان، مهارت های روانشناسی،مهارت های پژوهشی و مهارت های خلاق یت در تدریس. نتیجه پژوهش نشان داد از دیدگاه معلمان دانشگاه فرهنگیان دارای کمبود و کاستی هایی در برنامه ی درس ی خود می باشد که باید آن را اصلاح کند تا بتواند معلمانی با مهارت بالا تربیت کند. |
کلیدواژه ها |
آموخته ها، نیاموخته ها، دانشگاه فرهنگیان، پدیدارشناسی |
وضعیت: پذیرفته شده |