بازآرایی دروس دانشگاه فرهنگیان؛ گامی به سوی نوآوری در تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1164-PANF
نویسندگان
پویا شکیبا کریم آبادی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در عرصه‌ی بیکران دانش و تعلیم، دانشگاه فرهنگیان چونان کشتی‌بانی دانا بر موج‌های عرصه‌ی تعلیم و تربیت، نقش آفرینی می‌کند تا نسل‌های رهرو آینده را به ساحل موفقیت‌های تربیتی هدایت نماید. این پژوهش می‌کوشد تا با نگاهی عمیق و دقیق، هماهنگی و تناسب میان محتوای درسی ارائه‌شده در این دانشگاه و نیازهای ضروری جامعه‌ی آموزشی را بررسی نماید. اندیشه‌ی مرکزی این مقاله بر آن است که دریابد آیا دروسی که عرضه می‌شوند، می‌توانند همچون ستارگان راهنما، مسیر تعلیم و تربیت را برای معلمان آینده هموار سازند یا خیر. در دورانی که نسیم‌های تکنولوژی و نوآوری، به نوازش گونه‌های آموزشی می‌پردازند، دانشگاه فرهنگیان، می‌بایست با بازآرایی برنامه‌های درسی خویش، چراغ راهنمایی برای نسل آینده‌ی معلمان باشد. بنابراین لازم است دروسی با محوریت بازی‌سازی آموزشی و فناوری‌های نوین، به گونه‌ای طراحی و ارائه شوند که معلمان آینده نه تنها با نظریه‌های یادگیری آشنا شوند، بلکه در عمل نیز بتوانند از این تکنیک‌ها به نحو احسن استفاده کنند. آنگاه که عطر نوآوری‌ها و دگرگونی‌ها در عرصه‌ی تعلیم و تربیت به مشام می‌رسد، دانشگاه فرهنگیان باید با چرخشی هوشمندانه و نگاهی بلندمدت، خود را به عنوان پیشتازی در این میدان معرفی نماید. این تحول در محتوای درسی، می‌تواند زمینه‌ساز تحقق پذیری آموزش‌های کاربردی و موثر گردد، تا معلمان آینده نه تنها به عنوان حافظان دانش، بلکه به مثابه راهنمایانی توانا و دانا، در مسیر تعلیم و تربیت قدم بردارند.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، فناوری، آموزش، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط