بررسی مولفههای نیاموختههای من در دانشگاه فرهنگیان (یک پژوهش کیفی) |
کد مقاله : 1180-PANF |
نویسندگان |
اکرم اکبرپور *1، افسانه ابراهیمی بردر2 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 2دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
زمینه: تربیت معلم از جمله مهمترین مولفههای نظام تعلیم و تربیت در هر کشوری میباشد. چرا که مبدا ایجاد هر تحولی در نظام آموزش و پرورش معلم است و دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آن است، لذا پژوهش درباره فرآیند تربیت معلم و انعکاس تجربیات دانشجومعلمان امر موثری در تحول و رشد تعلیم و تربیت و حائز اهمیت است. هدف : پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و تبیین و توصیف آموختهها و نیاموختههای ایشان طی دوران دانشجویی صورت گرفتهاست. روش:رویکرد پژوهش کیفی و از نوع بیان تجارب زیسته است. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحلهای آرباخ و سیلوراستاین) استفاده شد. یافتهها: ابتدا با تبیین چهارچوب شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی، ابعاد معلم اثربخش را در حوزههای اصلی شامل مهارت و شایستگیحرفهای (تسلط کامل بر همه ابعاد برنامه درسی، دانش عملی در موقعیتهای تربیتی، تشخیص و پیگیری ناتوانی های یادگیری و برنامهریزی درسی)، حوزه سواد تکنولوژیک (سواد فناوری، رسانهای و سواد اطلاعاتی )، مهارت های تفکر انتقادی و مهارت های حیطه توانش(مهارت پژوهشگری، نوشتن، خلاقیت، خودارزیابی، تفکر سیستمی و استقلال و خودکارآمدی) ذکر کردهایم. در ادامه نیز با بررسی همهجانبه تجربیات زیسته ، میزان دستیابی دانشجومعلمان به اهداف موردنظر و آموختهها و نیاموختههایمان را در هر حوزه موضوعی بیان نمودیم. در پایان مدل مفهومی علل نیاموخته های من در دانشگاه فرهنگیان طراحی شده است و پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد برنامههای تربیت معلم مطرح شده است. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان، چالش ها و نیاموختهها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |