خلأ آموزش مهارت تفکر به مثابه ابزاری برای توسعه حرفه ای معلمان
کد مقاله : 1212-PANF
نویسندگان
فاطمه کشتمند1، سحر عظیمی دربندی *2
1دانشجو معلم
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی خلاهای موجود در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان در خصوص مهارت تفکر بود. مهارت تفکر این قابلیت را دارد که در صورت توجه به آن باعث بالابردن صلاحیت های حرفه ای معلمان شود و کیفیت آموزش را ارتقا دهد. روش پژوهش حاضر روایت پژوهی است که تجارب زیسته محققان از نیاموخته‌هایشان در دانشگاه فرهنگیان روایت می‌شود. یافته های پژوهش در قالب 4 کد اصلی: عدم جامع‌نگری در برنامه درسی، عدم آموزش تفکر منطقی، عدم آموزش قضاوت و داوری آگاهانه و عدم تخصیص واحد درسی مهارت تفکر در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است. توجه به مهارت-های تفکر کل فرایند آموزش و تدریس معلم را تحت تاثیر قرار می دهد و به نوعی معلمی که دارای مهارت تفکر باشد زمینه ارتقای صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای خود را فراهم می کند. در پایان می‌توان چنین نتیجه ‌گیری کرد که برای بالابردن صلاحیت های حرفه ای معلمان نسل آینده لازم است که در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان به مؤلفه‌های مهارت تفکر توجه جدی شود.
کلیدواژه ها
مهارت تفکر، آموزش ابتدایی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط