تفکّر خلاق و چگونگی اجرای برنامه‌های خلاقیت محور؛ حلقه‌ی مفقوده برنامه درسی رشتة مشاوره و راهنمایی در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1218-PANF
نویسندگان
رومینا شاهین فرد *
معلم
چکیده مقاله
خلاقیت فرآیندی است که نتیجه‌ی آن کار تازه‌ای است که توسط گروه با اهمیتی در یک زمان، به‌عنوان چیزی مفید و رضایت‌بخش مقبول واقع شود. آموزش‌هایی که اکنون در سطح دانشگاه‌ها و مدارس دیده می‌شوند غالبا با هدف انتقال مباحث نظری به یادگیرندگان هستند و توجهّی به رشد قوة تفکر در یادگیرندگان ندارند و آنها را به سمت بادگیری خاموش و غیرفعّال سووق می‌دهند. دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دانشگاه تخصصی معلّمان و زیربنای مهمّ یادگیری در کشور، می‌بایست واحدهای لازم را جهت پرورش قوة تفکر خلّاق ارائه دهد تا معلمان متفکر و خلاق این مرکز بتوانند دانش‌آموزانی با اذهان پویا و فعّال تربیت کنند. هدف این پژوهش تحلیل و بررسی تفکر خلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معلم سازنده است. بنابراین یکی از اساسی‌ترین دروسی که باید به معلمان ارائه شود، روش‌های خلاق اندیشیدن جهت تربیت دانش‌آموزان خلاق و متفکّر است. جامعة آماری این پژوهش دانش‌آموزان متوسطة شهید پاشنامه می‌باشند و نمونه‌آماری این پژوهش دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم هستند. در این پژوهش نگارندگان در نظر دارند ابتدا با روش توصیفی، تحلیلی مباحث نظری بحث تفکر خلاق را بررسی کنند، سپس با روش روایت پژوهی، تجربیات خود را در مورد این نیاموخته بسط دهند. آنچه از این مقاله منتج می‌شود این است که فقدان واحدهای پرورش‌دهندة تفکر خلاق در دانشگاه فرهنگیان مانع از یادگیری خلاق و تربیت دانش‌آموزان متفکر می‌شود.
کلیدواژه ها
دانشگاه فرهنگیان، معلّمان، خلاقیت، تفکّر خلّاق، نیاموخته
وضعیت: پذیرفته شده مشروط